تبلیغات
دست نوشته های جوینده - مطالب مهر 1393
دست نوشته های جوینده
بهترین تلاش برای بهترین بودن,, خوش آمدید,, ممنون میشم من رو در جریان نظراتتون قرار بدید. :)
img img img img
درباره سایت
مشاهده مطالب سایت

درباره سایت

درباره ما

محسن الهامیان، مدیر فروشگاه علم بازار ElmBazar.com هستم و در زمینه های علمی (نجوم) فعالیت دارم. من کار گروهی رو خیلی دوست دارم و سعی می کنم که یکی از بهترین اعضای تیم باشم. سعی می کنم خلاق باشم و کارهایی رو انجام بدم که به پیشرفت خودم، دوستانم، بشریت و آینده کمک کنه!
img img img img
سخن روز
بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست.
‐ حضرت علی علیه‌السلام
خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان.
‐ دکتر علی شریعتی
آدمی ساخته‌ی افکار خویش است فردا همان خواهد شد که امروز می‌اندیشیده است.
‐ مترلینگ

امکانات سایت

مطالب سایت

img img img
دوشنبه 28 مهر 1393 ساعت 10:15 ب.ظ
قبل از هر چیز بابت تاخیر به وجود آمده در ارائه گزارش در نهایتا 10 روز، عذرخواهی می‌کنم. آخرین گزارش مربوط به حدود 15 روز پیش بود. هرچند که اگر قرار باشه به صورت میانگین در نظر بگیریم، با توجه به اینکه این 4مین نوشته در این مورد هست، از تعهدات در نظر گرفته شده جلوتر هستم.

در مدتی که گذشت، ما پیگیر مذاکراتی با شرکای تجاری بابت اعطای برخی دسترسی‌ها، انتخاب فروشگاه‌ساز و همینطور انتخاب قالب مناسب برای سایت بودیم که در ادامه در مورد هر کدوم از اونها توضیح میدم.



مذاکرات با شرکای تجاری
تیم برنامه‌نویسی ما، بعد از بررسی‌های زیاد گزینه‌ای رو برای بروزرسانی خودکار به ما و شرکای تجاریمون ارائه داد که منافع ما و شرکای تجاریمون رو بدون ایجاد مشکلی در نظر گرفته باشه.

تصمیم ابتدایی ما در زمان تحویل کار به تیم برنامه‌نویسی، این بود که سیستم از طریق فیدخوانی از فروشگاههای مرجع بروزرسانی بشه، اما پس از بررسی‌های تیم برنامه‌نویسی مقرر شد که از روشی بهتر برای این کار بهره ببریم. دسترسی آدمینی خواندنی (read only) با قابلیت انتخاب کالا (select)روش انتخابی تیم بود. علت این تصمیم این بود که این روش علاوه بر افزایش کیفیت بروزرسانی، میزان آسیب‌پذیری سیستم ما در مقابل تغییرات احتمالی سایتهای شرکای تجاری ما رو هم تقریبا به صفر می‌رسوند. همینطور در صورت استفاده از گزینه فیدخوانی نیاز بود که برخی اصلاحات برای مناسب شدن فید سایتهای شرکای تجاری ما هم انجام بشه که با این کار زحمت این کار هم از شرکای تجاری ما گرفته شد.

الان ما در حال رایزنی با شرکای تجاریمون برای گرفتن این دسترسی هستیم و طبیعیه که مشکلاتی در این راه پیش بیاد، اما ما امیدوار به حل مشکلات از طریق مذاکره هستیم (مثل مذاکرات هسته‌ای!). هرچند که یکی از شرکای تجاری ما بدون دادن حق مذاکره، کاملا این همکاری رو رد کرده که این تصمیم در حالی که دلیلی براش وجود نداره، برای ما کاملا عجیب بود و طبیعتا در آینده همکاری ما تاثیرگذار خواهد بود. مذاکرات با دو شریک اصلی ما در حال ادامه هست و احتمالا به موفقیت میرسه.



یکشنبه 13 مهر 1393 ساعت 09:27 ب.ظ
مطابق اونچه که در پست قبلی برای شما گفتم، قرار شد که در روال چالش، نوشته‌هایی رو در مورد تجربه‌هام، نتیجه بررسی‌هام، تصمیماتم و علتشون و ... برای شما بگم.

همونطور که قبلا متوجه شدید، یکی از موارد مورد بررسی ما در فاز مطالعاتی، روش انتخابی ما برای پرداخت وجه توسط مشتریان بود.

پیش از این و در سیستم تست فروشگاه، ما مبالغ کالاها رو از طریق واریز به کارت از مشتریان دریافت می‌کردیم که همونطور که انتظار میرفت، مشکلاتی رو ایجاد می‌کرد. مشکلاتی مثل عدم اعتماد مشتریان، از دست دادن مشتریان کم‌حوصله‌تر و کم‌انگیزه‌تر، مدیریت پرداخت‌ها و ...

پس از تصمیم گروه برای سرمایه‌گذاری بر روی کار و طراحی سیستمی حرفه‌ای برای فروشگاه، تمامی مشاوران و اعضای تیم برنامه‌نویسی، بر لزوم اضافه شدن سیستمی برای پرداخت اینترنتی تاکید کردند. در ادامه، نتیجه بررسی‌ها و انتخاب نهایی من برای این موضوع رو مشاهده می‌کنید.



برای بررسی گزینه‌های موجود، یکی یکی اونها رو در اینجا نام می برم و مزایا و ضعف هاشون رو متناسب با وضعیت سیستم خودمون عنوان می کنم:

1. همکاری با یک NGO: سازمان‌های مردم نهاد یا همون NGOها سیستم‌هایی مردمی هستند که مطابق قوانین از پرداخت مالیات معاف شدند. سازمان مردم نهاد انتخابی ما برای این منظور، موسسه علوم آسمان مهر بود که همخوانی لازم با فعالیت‌های ما رو هم داشت و از طرفی هم از اونجایی که سمتی در اونجا دارم (هیات موسس هستم و تا همین چند وقت پیش هم مدیرعاملش بودم)، انتظار همکاری خوبی با تیم فعلیش میرفت.
مزایا: معاف از مالیات، به وجود نیامدن مشکلات احتمالی برای ثبت سریع شرکت، زحمت کم، کمک شدن به آسمان مهر با پرداخت درصدی از سود در ازای فراهم کردن معافی از مالیات
معایب: ایجاد مشکلات اداری احتمالی در مورد رابطه‌ی ایجاد شده، ایجاد تضاد بین گروههای فعال آسمان مهر و فروشگاه در مورد مسائل مالی، تاخیر در برداشت وجه از حساب آسمان مهر (با توجه به دو صاحبه بودن حساب و نداشتن کارت برای برداشت از عابر بانک!)


چهارشنبه 9 مهر 1393 ساعت 04:35 ب.ظ
در دو پست قبلی در مورد تاریخچه یک ایده و همینطور شرایط چالش نوشتم.
اما در این مورد قرار هست به موارد زیر بپردازیم:

* کمی در مورد ایده و مزیت‌های آن
* در هفته‌ای که گذشت، چه اتفاقهایی افتاد؟
* روند نوشته‌ها و گزارش‌ها در جریان چالش چگونه خواهد بود؟


کمی در مورد ایده و مزیت‌های آن
ایده من برای درآمدزایی از یک سرویس تحت وب، بازاریابی برای مجموعه‌ای از فروشگاههای مطرح نجومی و علمی ایران و جهان با استفاده از سیستمی خودکار برای فروشگاه اینترنتیم هست. چیزی که من اسمش رو گذاشتم «فروشگاه فیدخوان نجومی».

همونطور که در مطلب مرتبط با تاریخچه این ایده خوندید، ما در ابتدا فروشگاهی اینترنتی ایجاد کردیم و به بازاریابی برای کالاهای 6 شرکت مرتبط (وارد کننده و سازنده) در این زمینه پرداختیم. از اونجایی که در این مرحله بروز رسانی سایت ما به صورت دستی انجام میشد، ما در بروز نگهداشتن کالاها و پوشش تمامی بیش از 4.000 کالای شرکای تجاریمون بسیار ناموفق بودیم و این باعث میشد که از پتانسیل واقعی بازار بهره‌مند نباشیم. بروز رسانی‌های ما در بازه‌های چند ماه یک بار انجام میشد و تنها حدود 700 کالای اصلی رو به سیستم وارد کرده بودیم.

اما در سیستم فعلی که موضوع این چالش هست، قرار هست که با استفاده از بروز رسانی خودکار سیستم بر اساس فید یا دسترسی آدمینی به سایت‌های منبع شرکای تجاریمون، هم به پوشش تمامی بیش از 4.000 کالای ارائه شده بپردازیم و هم با بهبود وضعیت آخرین قیمت و موجودی کالاها، اعتماد مشتری به فروشگاه رو جلب کنیم. برای این کار یک تیم برنامه‌نویسی، متشکل از دوستان خوبم محمدحسین محسنی و حسین آریان، من رو همراهی می‌کنند.

تا این لحظه موسسه طیعت آسمان شب، مرکز نجوم آوا استار، شرکت چشم انداز آسمان، شرکت آسمان پارس و شرکت اخترنمای شیراز، شرکای تجاری و همکاران ما در این سیستم هستند و در حال انجام رایزنی‌هایی برای اضافه کردن دو شرکت دانش‌بنیان و برخی شرکت‌های خارجی دیگه در این زمینه هستیم.(1)

لازم به ذکره که دو تن از دوستان من مهدی هاشمی و پویا حدادیان، به عنوان مشاور خرید من رو در این سیستم همراهی می‌کنند. توضیحات بیشتر در مورد ایده، مدل درآمدی، برتری‌ها، اینکه این فروشگاه چه نیازی رو از مشتری برطرف میکنه و ... هم به مطالب بعدی موکول میشه و از حوصله مخاطب برای این نوشتار خارج هست.
 
 
چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 02:26 ق.ظ
حالا در این مطلب من هم برای ادامه راه این ایده، به چالش طراحی سرویس اضافه میشم.


چالش طراحی سرویس تحت وب

چند وقت پیش، یکی از دوستان اینترنتی، آرش میلانی عزیز، چالش و موج جدیدی تحت عنوان "چالش طراحی سرویس تحت وب (در 6 ماه)" رو به راه انداخت. میشه گفت هدف این چالش استفاده از فضای رقابتی برای ایجاد کسب و کارهای جدید و همینطور اشتراک اطلاعات و تجربیات در طول راه اندازی یک کسب و کار هست.

پیش از ظهور این چالش، من قصد داشتم که برای ارائه گزارش‌های پیشرفت و وضعیت این سیستم، از قالب همین "آنچه گذشت‌ها" استفاده کنم. اما بعد از تشویق‌های ابوالفضل فتاحی عزیز و با مشاهده جو موجودی که به واسطه این چالش ایجاد شده و برای قرار گرفتن در این فضای رقابتی و استفاده از نظرات و تجربیات دوستان فعال و یا پیگیر این چالش، این گزارش‌دهی‌ها رو در قالب این چالش پیگیری می‌کنم.


ایده من چیه؟

همونطور که احتمالا از توضیحات بالا متوجه شدید، ایده من یک سیستم بازاریابی نجومی است که به وسیله سیستمی فید خوان، به صورت خودکار از سایت‌های شرکای تجاری ما به روز میشه. فروشگاههای موسسه طیعت آسمان شب، مرکز نجوم آوا استار، شرکت چشم انداز آسمان، شرکت آسمان پارس و شرکت اخترنمای شیراز، شرکای تجاری و همکاران ما در این سیستم هستند. تخفیف و مشاوره بهتر و تنوع کالاها، علت مراجعه مشتری به ماست.

در مورد ایده و سایر علل برتری و مزایای ویژه‌ی اون، در ارسال‌های بعدی به شکل مفصل‌تری توضیح میدم.


شرایط چالش برای من

همونطور که شما هم متوجه شدید، شرایط سیستم من، تا حدودی با سیستم‌ها و ایده‌های سایر دوستان متفاوت هست. برای همین من کمی در قوانین تغییر ایجاد می‌کنم:

1. برای رسیدن به هدف چالش، حدود شش ماه (تا 29 اسفند 1393) فرصت دارم.
2. احتمالات مالی این چالش، یکی از موارد زیر هست:
* بدترین حالت: عدم تغییر درآمدزایی سیستم نسبت به قبل و سر به سر شدن سرمایه.
* حالت خنثی: درآمد متوسط ماهانه یک میلیون به ازای هر نفر (3 نفر، 3 میلیون در ماه).
* بهترین حالت: درآمد متوسط ماهانه سه میلیون یا بیشتر به ازای هر نفر (3 نفر، 9 میلیون یا بیشتر در ماه).
لذا از نظر من هدف مالی این چالش، ارائه سرویسی تحت وب است که چیزی بین بدترین حالت تا حالت خنثی (حدود 600 هزار تومن در ماه) یا بالاتر باشه. در این مورد حریص نیستم و تنها به حاصل شدن پیشرفتی قابل قبول راضیم.
3. سرویس من دارای سرمایه هست (وام گرفته شده).
4. محدودیتی در مورد میزان کار کردن من روی سیستم وجود نداره و در تصمیم‌گیری در این مورد مختار و آزاد هستم.
5. من موظف هستم که نهایتا هر 10 روز، یک گزارش از وضعیت پیشرفت کار در اینجا ارائه بدم. البته در صورتی که لازم بدونم، می‌تونم گزارش‌هایی در بازه‌های زمانی کوتاهتر ارائه بدم.


در این راه افرادی به من کمک خواهند کرد
در حقیقت من تلاش ویژه‌ای در این زمینه خواهم داشت. من باید تمام تلاشم رو جهت تقسیم و محول کردن وظایف به افراد و تیم‌های تخصصی انجام بدم و سعی کنم که تنها مدیریت فعالیت‌ها رو به عهده بگیرم.


اگر شکست بخورم چی؟
شرایط من نسبت به باقی فعالان در این چالش کمی خطرناک هست. چون من با خطر از دست رفتن سرمایه روبرو هستم و باقی دوستان بدون سرمایه کار می‌کنند. اما همونطور که قبلا هم براتون توضیح دادم، در بدترین حالت، انتظار میره که درآمد سیستم نسبت به قبل تغییری نکنه و همین مقدار هم برای بازپرداخت سرمایه کفایت میکنه.


چند نکته:
* برخی دوستان فعال در این چالش، کم لطفی کرده بودن و به بهونه سر رفتن حوصله مخاطبان، در گزارشاتشون از چالش، جزئیات زیادی در مورد فعالیت‌هاشون ارائه نداده بودند. باید گفت که اشتراک تجربه با دیگران تنها در صورت ارائه جزئیات حاصل میشه و مخاطبی که به دنبال این اطلاعات باشه هم حوصله خوندنشون رو داره. پس من تا جایی که ممکن باشه با جزئیات گزارش میدم و به باقی دوستان فعالی هم پیشنهاد می‌کنم که همین کار رو بکنند.

* خطر برخورد با سانسور کاری! با وجود تلاش برای جزئی‌نویسی و ارائه تجربیات، برخی بخش‌های گزارشات سانسور کاری خواهند شد و از ارائه اطلاعات در موردشون معذورم.

* موضوعی تحت عنوان "چالش طراحی سرویس" به بخش موضوعات وبلاگ برای پیگیری بهتر این مطالب اضافه شد.


نظرات شما قطعا کمک بزرگی برای من در این راه هست. :)
منتظر مطالب و گزارشات بعدی باشید.
خوش باشید.
چهارشنبه 2 مهر 1393 ساعت 02:21 ق.ظ
پس از مدتها از آخرین مطلب "آنچه گذشت‌ها"، سلام :)

آز آخرین مطلب در این حوزه، چیزی حدود یک سال و نیم میگذره و حتی از تفاوت زمانی‌های قبلی میان اینگونه گزارش‌ها هم بیشتر هست. امروز اما، دلیلی محکم برای برگشتن به این سری پست‌ها دارم که برای توضیح اون، باید داستانی نسبتا طولانی رو براتون تعریف کنم.

داستان و توضیحاتی که اگرچه طولانیه، اما اگر به فعالیت‌های مرتبط با کارآفرینی و کسب و کار علاقمند باشید، گمان می‌کنم که براتون جذابیت داشته باشه و خسته نمیشید.


دی ماه 1389 ... یک اتفاق ...
من در جشنواره برترین وبگاه‌های نجومی پارسی زبان که توسط گروه سپهر نیلگون در نیشابور برگزار شد، شرکت کردم و وبلاگم به عنوان پنجمین وبلاگ برتر این جشنواره انتخاب شد. در جریان برگزاری جشنواره و اهدای جوایز، مذاکراتی بین افراد حاضر که نماینده بخشی از جامعه نجومی ایران بودند صورت گرفت و همه به این نتیجه رسیدند که باید سایتی مرجع برای ارتباط بین فعالان نجومی کشور ایجاد بشه.
من مسئولیت ایجاد این سایت رو از طرف موسسه علوم آسمان مهر قبول کردم.


10 مهر ماه 1390 ... آغاز یک رویا ...
بعد از حدود 9 ماه برنامه‌ریزی و طرح ایده‌های بسیار، سایت "مرکز گفتگوی منجمان پارسی" که یک جامعه مجازی مبتنی بر Oxwall بود، شکل گرفت. تب همه خوابیده بود و تقریبا بیشتر مشوقان اولیه طرح منصرف شده بودند و طرح تقریبا شخصی شده بود و مال من بود.
بخشهای متفاوتی برای سایت در نظر گرفته شده بود که قرار بود در بازه‌های زمانی مشخص، به سایت اضافه بشند.


اردیبهشت 1391 ... پای در راه ...
مطابق برنامه‌ریزی‌ها و زمان‌بندی‌های صورت گرفته، در این ماه فروشگاه و سیستم بازاریابی به مجموعه امکانات سایت اضافه شد. پیش از این علاوه بر جامعه مجازی ابتدایی، بخشهایی مثل تلویزیون نجومی، ربات پاسخگوی نجومی، آزمون‌ها و ... در بازه‌های زمانی ماهانه یا دو ماه یک بار، به سیستم اضافه شده بودند که اوضاع هیچکدومشون خوب نبود.
به دلیل شتابزدگی و بی‌تجربگیم، تمام سیستم‌ها ناقص بودند و حتی فروشگاه هم صرفا به دلیل رسیدن در موعد زمانی مقرر، بسیار ناقص بالا اومد.


آبان 1391 ... شروع مشکلات ...
سایت بیشتر از یک سال و فروشگاه حدود 6 ماه عمر داره. فروشگاه آپدیت نشده. قیمت‌ها و موجودی‌ها و حتی تعداد کالاها، مشکل‌های اساسی دارند. مخاطب ما سردرگم هست و فروش اونطور که برآورد میشد نبود.
برآوردهای ابتدایی ما در مورد امکان گرفتن حمایت دولتی به واسطه حضور نام آسمان مهر و اهمیت طرح هم به جایی نمیرسه و دستم خالی میمونه.
در این شرایط و در حالی که بدهکار هستم، باز هم حرکت تازه‌ای رو بدون اتمام موارد قبلی شروع می‌کنم. فروشگاه فیزیکی و حضوری در بیرجند. مثل دیوانه‌ای که داره به هر جایی چنگ میندازه تا سقوط نکنه.
در ابتدا مشتری‌های خوبی داریم، اما بعد از دو روز از شروع کار در دفتر، جریان بحران اقتصادی و دلار پیش میاد. دلار حتی تا 5.000 تومن هم میرسه.


اسفند 1391 ... نخستین شکست ...
در حالی که پیش از ماجرای دلار روزی چند تماس و هر چند روزی فروشی هرچند کوچک داشتیم، حالا به دلیل رکود اقتصادی حدود 4 ماه هست که حتی یک تماس هم نداشتیم. حتی یک تماس. -_-
به صورت رسمی اعلام می‌کنیم که تا اطلاع ثانوی برنامه‌ای برای کل سایت نداریم و صرفا سرپا نگهش میداریم. بدهی‌های حدودا 2 میلیونی با کمک خانواده تا حد زیادی برطرف میشه.


تابستان 1392 ... اوج نا امیدی ...
پس از قطع و وصلی‌های بسیار و مشکلات متعددی که برای سایت به وجود میاد، بالاخره بخش جامعه مجازی سایت کاملا نابود میشه. مشخص میشه که جایی که ازش سرویس جدید جامعه مجازی سایت (PHPFox) رو خریدیم، کدهای مخربی در سایت جا گذاشته و به دلایلی با استفاده از اونها سایت رو از کار انداخته.
دستمون به هیچ جایی بند نیست و تمام تلاشها برای برگردوندن سایت به دلیل ریشه‌ای بودن مشکل، مسائل مالی و نداشتن بکاپ منظم از سایت، به جایی نمیرسن. بخش جامعه مجازی سایت (بدنه اصلی) از دست میره. تلاشها برای فعال نگه داشتن بخش فروشگاه و درآمدزایی، نتیجه خیلی زیادی نمیده. -_-


بهمن 1392 ... دوره‌ای جدید و تلاشی دوباره ...

در پی فعالیت‌ها و سیاست‌های دولت جدید، بازار آرامش و ثباتی نسبی پیدا میکنه و فروشگاه بی صاحب ما که از خرابی اخیر جون سالم به در برده، تماس‌ها و خریدهای تازه و بدون زحمت و برنامه‌ای رو برای ما فراهم میکنه، تا نوید فرصت تازه‌ای رو بده.

15 بهمن 1392، با اضافه شدن دو نفر از بهترین دوستان نجومی (مهدی هاشمی و پویا حدادیان) به عنوان مشاور، سیستم فصل تازه‌ای رو برای فعالیت آغاز میکنه.

این بار با تجربه تر هستیم و به جای برداشتن چند کار همزمان، سیستمی عظیم و سنگی بزرگ، تنها به روی فروشگاه تمرکز می‌کنیم.


از بهمن 92 تا شهریور 93 ... با تجربه تر از گذشته ...

در این مدت سیستم نمایی خوب و امیدوار کننده رو نشون میده. در بازه‌ای حدودا یک و نیم ماهه، حدود 500 کالا رو با اینترنت GPRS ایرانسل به فروشگاه اضافه کردم (جهاد اینترنتی!) و ایده حضور مشاوران، به خوبی جواب داده. در حالی که کل کالاهای فروشگاههای تحت پوشش ما بیشتر از 4.000 کالا هستند، ما در این مدت فقط با حدود 700 کالا کار کردیم، که البته اونها هم تقریبا از عید به اینور آپدیت نشدند.

مشتریان از حضور مشاوران آگاه و مسلط و اجتماع فروشگاهها و پتانسیل نجومی کشور راضی تر از گذشته هستند و میانگین درآمد ماهانه‌ای 200 هزار تومانی به ازای هر نفر داشتیم.


شهریور 1393 ... شروع سرمایه‌گذاری و زمان ریسک ...

سیستم امتحان اولیه خوبی پس داده و امیدوار کننده نشون داده. پس از مشورت با مشاوران فروشگاه، به نتیجه می‌رسیم که سرمایه‌گذاری لازم برای تست سیستم در سطحی بالاتر رو داشته باشیم. اخذ وام برای تامین سرمایه مورد نیاز، روش انتخابی برای تامین سرمایه مورد نیاز هست.

وام دریافت شده به شکلی هست که در بدترین شرایط و در صورت اینکه هیچ تغییری در فروش قبل از سرمایه‌گذاری روی سیستم انجام نشه، توانایی پرداخت قسط‌هاش رو داریم.


1 مهر 1393 ... سطحی بالاتر ...

حدود یک ماه پیش درخواست طراحی یک فروشگاه فید خوان رو به یکی از تیم‌های بزرگ وب فارسی دادم که در کمال تعجب بهش توجهی نکردند. برحسب اتفاق، گزینه بعدی برای سفارش این فروشگاه، دو تا از دوستان من بودند.

ساعت 20:30 دیشب، مذاکره‌ای تقریبا یک ساعته بین من و دوستانم محمدحسین محسنی و دوستش! که قراره این سرویس رو طراحی کنند، مهر تاییدی بود بر شروع سطح جدیدی از فعالیت‌ها در تاریخ فعالیت سیستم. این صحبت‌ها آخرین چیزی بودند که من برای نوشتن این مطلب منتظرش بودم.

12
img