دست نوشته های جوینده
بهترین تلاش برای بهترین بودن
درباره وبلاگ


محسن الهامیان، مدیر فروشگاه علم بازار ElmBazar.com هستم و در زمینه های علمی (نجوم) فعالیت دارم. من کار گروهی رو خیلی دوست دارم و سعی می کنم که یکی از بهترین اعضای تیم باشم. سعی می کنم خلاق باشم و کارهایی رو انجام بدم که به پیشرفت خودم، دوستانم، بشریت و آینده کمک کنه!

مدیر وبلاگ : محسن الهامیان
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
در دو پست قبلی در مورد تاریخچه یک ایده و همینطور شرایط چالش نوشتم.
اما در این مورد قرار هست به موارد زیر بپردازیم:

* کمی در مورد ایده و مزیت‌های آن
* در هفته‌ای که گذشت، چه اتفاقهایی افتاد؟
* روند نوشته‌ها و گزارش‌ها در جریان چالش چگونه خواهد بود؟


کمی در مورد ایده و مزیت‌های آن
ایده من برای درآمدزایی از یک سرویس تحت وب، بازاریابی برای مجموعه‌ای از فروشگاههای مطرح نجومی و علمی ایران و جهان با استفاده از سیستمی خودکار برای فروشگاه اینترنتیم هست. چیزی که من اسمش رو گذاشتم «فروشگاه فیدخوان نجومی».

همونطور که در مطلب مرتبط با تاریخچه این ایده خوندید، ما در ابتدا فروشگاهی اینترنتی ایجاد کردیم و به بازاریابی برای کالاهای 6 شرکت مرتبط (وارد کننده و سازنده) در این زمینه پرداختیم. از اونجایی که در این مرحله بروز رسانی سایت ما به صورت دستی انجام میشد، ما در بروز نگهداشتن کالاها و پوشش تمامی بیش از 4.000 کالای شرکای تجاریمون بسیار ناموفق بودیم و این باعث میشد که از پتانسیل واقعی بازار بهره‌مند نباشیم. بروز رسانی‌های ما در بازه‌های چند ماه یک بار انجام میشد و تنها حدود 700 کالای اصلی رو به سیستم وارد کرده بودیم.

اما در سیستم فعلی که موضوع این چالش هست، قرار هست که با استفاده از بروز رسانی خودکار سیستم بر اساس فید یا دسترسی آدمینی به سایت‌های منبع شرکای تجاریمون، هم به پوشش تمامی بیش از 4.000 کالای ارائه شده بپردازیم و هم با بهبود وضعیت آخرین قیمت و موجودی کالاها، اعتماد مشتری به فروشگاه رو جلب کنیم. برای این کار یک تیم برنامه‌نویسی، متشکل از دوستان خوبم محمدحسین محسنی و حسین آریان، من رو همراهی می‌کنند.

تا این لحظه موسسه طیعت آسمان شب، مرکز نجوم آوا استار، شرکت چشم انداز آسمان، شرکت آسمان پارس و شرکت اخترنمای شیراز، شرکای تجاری و همکاران ما در این سیستم هستند و در حال انجام رایزنی‌هایی برای اضافه کردن دو شرکت دانش‌بنیان و برخی شرکت‌های خارجی دیگه در این زمینه هستیم.(1)

لازم به ذکره که دو تن از دوستان من مهدی هاشمی و پویا حدادیان، به عنوان مشاور خرید من رو در این سیستم همراهی می‌کنند. توضیحات بیشتر در مورد ایده، مدل درآمدی، برتری‌ها، اینکه این فروشگاه چه نیازی رو از مشتری برطرف میکنه و ... هم به مطالب بعدی موکول میشه و از حوصله مخاطب برای این نوشتار خارج هست.
 
 
در هفته ای که گذشت، چه اتفاقهایی افتاد؟
همونطور که در انتهای مطلب تاریخچه یک ایده مطالعه کردید، در جلسه‌ای که 1 مهر با تیم برنامه‌نویسی داشتیم، به نتایجی رسیدیم.

بر اساس توافقات صورت گرفته، مقرر شد که از دوشنبه این هفته (7 مهر)، فاز مطالعاتی بر روی بخشهای مختلف طرح رو شروع کنیم. بخشی از این بررسی‌ها توسط خود من و بخشی هم توسط تیم برنامه‌نویسی انجام خواهد شد.

ما در این مرحله سعی می‌کنیم به این سوالات پاسخ بدیم:
* قصد داریم از یک فروشگاه‌ساز آماده استفاده کنیم، یا اینکه فروشگاهی رو از پایه طراحی کنیم؟
* اگر تصمیم بر استفاده از فروشگاه‌سازهای آماده هست، بهترین سیستم موجود که سازگاری بیشتری با خواسته ما در مورد بروزرسانی خودکار داشته باشه، چی هست؟
* نقاط ضعف سایت‌های شرکای تجاری ما چی هست؟(2)
* بهترین سیستم و روش برای پرداخت وجه کالاها توسط مشتریان چیه؟(3)
* درخواست‌های ما از شرکای تجاریمون برای اعطای دسترسی‌ها و هماهنگی‌ها چی هست؟
و امثال اینگونه سوالها ...

همینطور بر اساس زمان‌بندی، احتمالا شنبه 12 مهر، قرارداد کار روی پروژه بسته میشه و کار کد نویسی و مذاکرات ما با شرکای تجاریمون برای همکاری‌های لازم در جریان کار تیم برنامه‌نویسی شروع میشه.


روند نوشته‌ها و گزارش‌ها در جریان چالش چگونه خواهد بود؟
در چند وقت گذشته که به دنبال مطالب مرتبط با کسب و کار هستم، نوشته‌های مفید زیادی رو از سایت‌های فعال در این زمینه و یا پیشنهادات دوستانم در این مورد، مطالعه کردم. اما چیزی که در این بین من رو خیلی اذیت می‌کرد و بخشی که کمبودش به شدت احساس میشد، نبود مثالهای مناسب یا نمونه‌های عینی و عملی در این مورد بود. این چیزی بود که بخش زیادی از مخاطبان این مطالب هم بعضا در نظرات پایین مطالب به اون اشاره کرده بودند.

برای همین قصد دارم حالا که به این چالش وارد شدم و تعهدی برای ارائه گزارش در این مورد رو در جریان این چالش قبول کردم، یک قدم جلوتر گذاشته و مطالبی رو هم در مورد فعالیت‌ها، انتخاب‌ها، تصمیمات و ... خودم در این زمینه هم ارائه بدم. به عبارتی قصد دارم یک نمونه زنده و عینی از یک تلاش برای ایجاد کسب و کار رو ارائه بدم.

در این راه برای مثال من از انتخاب‌هام در مورد سیستم پرداخت اینترنتی فروشگاهم و علت و استنباط تصمیمم میگم. تصاویری از دست‌نوشته‌هام در مورد فروشگاهم رو قرار میدم و یا در نوشته‌های تصویری به همراه شما به توضیح در مورد بوم مدل کسب و کار خودم (که روی دیوار اتاقم نصبه) می نویسم و از ذهنیت‌هام در مورد پر کردن بخشهای مختلف اون می‌نویسم. در صورت شکست خوردن من در این راه، یک نمونه از تلاشها در جریان یه تجربه ناموفق باقی میمونه و در صورت موفق شدنم هم که برعکس.

لذا نوشته‌های من در این مورد به 2 بخش کلی گزارش‌ها و تحلیل‌ها تقسیم میشه.
اگر مایل هستید که نمایی کلی از نوشته‌های من در این مورد داشته باشید، می‌تونید به موضوع مرتبط با اون در بخش موضوعات وبلاگ و یا به این نوشته مراجعه کنید.


کماکان تاکید می‌کنم که نظرات و پیشنهادهای شما، میتونه من رو از اشتباهات و فرصت‌های احتمالی که اونها رو نادیده گرفتم مطلع کنه.
پس از شما بسیار ممنون خواهم بود اگر از اونچه که می‌دونید، با من هم صحبت کنید. :)
======================================
پاورقی:
1. ممکنه بعدا در مورد علت اضافه شدن شرکت‌های جدید، توضیحاتی رو بدم.
2. این موضوع به ما کمک میکنه تا با ایجاد کردن مزیت‌های برتری نسبت به شرکای تجاریمون، مشتری رو مجاب به خرید از فروشگاه خودمون بکنیم.
3. احتمالا در این مورد در آینده مطلبی خواهم نوشت.




نوع مطلب : چالش طراحی سرویس، 
برچسب ها : IranDevChallenge، چالش طراحی سرویس،
لینک های مرتبط :

       نظرات
چهارشنبه 9 مهر 1393
محسن الهامیان


 
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات